2007-10-31

Att bemöta kunder och intressenter på ett bra sätt

Som egen företagare är det av största vikt att du kan sälja din produkt och tjänst till kunderna. Detta är ganska självklart för de flesta företagare, lägg märke till att jag skriver de flesta.

Jag var idag iväg på en visning av en hyreslägenhet i Nyköping. Hyresvärden stämde träff med mig och min syster (som också var intresserad av lägenheten) kl. 17. När vi dyker upp står det redan 8 andra personer där (detta kändes lite märkligt) som också skulle på visning. Detta är inte standard i Nyköping och när jag pratade med några av intressenterna så upplevde de detta på samma sätt.

Nuvarande hyresgästen blev överraskad över att vi alla dök upp, men visningen fortskred och avslutades i tvättstugan. I tvättstugan avhandlades den sista "diskussionen" om vårt intresse för lägenheten.

Hyresvärden pratar först med min syster och hon berättade uppriktigt att hon inte skulle bli så långvarig i lägenheten, men att hon uppriktigt var intresserad. Då antyder hyresvärden att det finns en annan lägenhet som är större men kanske kunde vara mer passande. Därefter säger han att hon inte är "den sortens person" som han brukar hyra ut till.

Kardinalfel
Jag anser att den här personen är väldigt klantig och klumpig i sitt kundbemötande. Även fast det är stor efterfrågan på lägenheter i Nyköping så ska du inte agera på detta sätt.

  1. För det första har du inte en stor visning på en hyreslägenhet som om det vore en bostadsrätt. Det kan vara stora skillnader i denna "kultur" beroende på var du bor, ha alltid koll på detta.
  2. Du ser till att hyresgästen är informerad om besöket (pinsamt för honom om hon inte skulle ha varit hemma).
  3. Du förhandlar absolut inte om en lägenhet i en tvättstuga.
  4. Och om du bestämmer dig för att inte hyra ut till en av intressenterna så finns det tusentals sätt att avsluta ett samtal utan att förolämpa en kund. "Tack för visat intresse, jag hör av mig" är en klassiker som är neutral och bra.
Jag anser att du alltid ska bemöta intressenten bra oavsett om du ska göra affär med dem eller inte. Om det någonsin blir en svacka i uthyrandet av lägenheter i Nyköping, eller byter bransch så ligger den här killen ganska illa till.

Vårda alla kontakter!

Inga kommentarer: