2007-12-29

Bli egen företagare utan att starta eget

Låter det motsägelsefullt tycker ni? Jag är benägen att hålla med, men jag tror att jag har hittat undantaget.

Jag har en bekant som är "egen företagare" genom ett företag. Hur funkar detta då? Du blir anställd hos företaget, men anställningen är väldigt fri då du själv väljer vad och hur mycket du vill göra. En av dessa företag är Bolagskraft AB.

Jag har länge ansett är det är för svårt och riskfyllt att bli egen företagare i Sverige och det är intressant att se hur företag "täcker upp" för de brister som finns i våra regelverk och områden där regeringen borde jobbar hårdare för att underlätta starten av företag.

Det finns också företag som jobbar mycket med att coacha/utbilda nyföretagare och de tar (liksom Bolagskraft) några % av det du får betalt (du slipper riskera något).

Detta är väldigt nyttigt i början då du omsätter väldigt lite och inte har råd med ex. en revisor. Men sedan när pengarna börjar rulla in så kan det bli lite väl dyrt. Ta Bolagskraft som exempel, de tar 7,5% av fakturans värde. När du omsätter 1 000 000 kr på ett år så betalar du dem 75 000 kr. Jag är helt övertygad om att du kan hitta företag som servar dig med samma utbud som Bolagskraft men till halva priset.

En bra arena att prova sina vingar på, men stanna inte kvar i denna "skyddade verkstad" när du omsätter tillräckligt mycket för att klara dig själv. Hitta då en egen revisor osv.

Men jag tycker ändå att Bolagskrafts affärsidé är smart då de kan ha väldigt många som "kunder" (anställda) och få in mycket pengar.

Inga kommentarer: