2007-10-31

Att bemöta kunder och intressenter på ett bra sätt

Som egen företagare är det av största vikt att du kan sälja din produkt och tjänst till kunderna. Detta är ganska självklart för de flesta företagare, lägg märke till att jag skriver de flesta.

Jag var idag iväg på en visning av en hyreslägenhet i Nyköping. Hyresvärden stämde träff med mig och min syster (som också var intresserad av lägenheten) kl. 17. När vi dyker upp står det redan 8 andra personer där (detta kändes lite märkligt) som också skulle på visning. Detta är inte standard i Nyköping och när jag pratade med några av intressenterna så upplevde de detta på samma sätt.

Nuvarande hyresgästen blev överraskad över att vi alla dök upp, men visningen fortskred och avslutades i tvättstugan. I tvättstugan avhandlades den sista "diskussionen" om vårt intresse för lägenheten.

Hyresvärden pratar först med min syster och hon berättade uppriktigt att hon inte skulle bli så långvarig i lägenheten, men att hon uppriktigt var intresserad. Då antyder hyresvärden att det finns en annan lägenhet som är större men kanske kunde vara mer passande. Därefter säger han att hon inte är "den sortens person" som han brukar hyra ut till.

Kardinalfel
Jag anser att den här personen är väldigt klantig och klumpig i sitt kundbemötande. Även fast det är stor efterfrågan på lägenheter i Nyköping så ska du inte agera på detta sätt.

  1. För det första har du inte en stor visning på en hyreslägenhet som om det vore en bostadsrätt. Det kan vara stora skillnader i denna "kultur" beroende på var du bor, ha alltid koll på detta.
  2. Du ser till att hyresgästen är informerad om besöket (pinsamt för honom om hon inte skulle ha varit hemma).
  3. Du förhandlar absolut inte om en lägenhet i en tvättstuga.
  4. Och om du bestämmer dig för att inte hyra ut till en av intressenterna så finns det tusentals sätt att avsluta ett samtal utan att förolämpa en kund. "Tack för visat intresse, jag hör av mig" är en klassiker som är neutral och bra.
Jag anser att du alltid ska bemöta intressenten bra oavsett om du ska göra affär med dem eller inte. Om det någonsin blir en svacka i uthyrandet av lägenheter i Nyköping, eller byter bransch så ligger den här killen ganska illa till.

Vårda alla kontakter!

2007-10-25

Lär dig skattereglerna

Något som är väldigt viktig att lära sig när man drar igång ny verksamhet är skattereglerna. Ska jag lära mig allt? Nej, det behöver du inte men du bör kunna tillräckligt mycket för att märka när "gränsfallen" bör kollas upp.

Skatteverket anordnar informationsträffar för att introducera dig som funderar eller ska starta eget. Vill man inte gå kurserna kan man läsa sig till viktiga saker på info för företagare.

Jag tycker att informaionsträffarna är bra och också att jag kunde ställa frågor. Dessutom passade jag på att låna några minuter så jag kunde presentera mig för de övriga "nyföretagarena" och berätta att jag skapade hemsidor (ta varje tillfälle i akt).

Om du inte är nogrann och verkligen kollar upp allt som du är tveksam kring så kan du i värsta fall råka ut för samma skattesmäll som riksdagsledamot Mats Johansson (läs mer på svd.se & dn.se).

Dålig erfarenhet av nätverksbyggande

I början av min "karriär" som egenföretagare tittade jag runt omkring på nätet efter företag, föreningar, organisationer och privatpersoner som jag kunde ha någon form av utbyte och samverkan med.

Jag surfade vitt och brett tills jag hittade en sajt som skänkte sitt överskott till Amnesty. Eftersom jag själv är medlem i den organisationen så tänkte jag att självklart ska jag länka till den sajten.

Jag mejlade ansvarig för sajten och han gav mig en mycket positiv respons, jag fick en länk utbyte, jag omnämdes i hans nyhetsbrev osv. Det var ett bra byte tyckte jag. Sajtansvarig frågade mig om jag var intresserad av att ses för att diskutera eventuellt samarbete. Narutligtvis lät det intressant, han hade fler besökare på sin sajt än vad jag hade och därmed trodde jag att detta skulle kunna gynna mig. Dock var han lite diffus på vad mötet skulle gå ut på.

Jag åkte iväg för att möta upp honom. Vi möttes upp och han hade sin hund med sig så vi gick iväg på en promenad. Det var snö ute och temperaturen var strax över nollan. Vi gick en ganska lång bit och jag förutsatte att han hade koll på var vi var någonstans (eftersom han bodde där), men så var inte fallet.

Han verkade dessutom väldigt velig om hur vi skulle hantera situationen, jag var trött och hade genomblöta skor så jag tog "kommandot". Vi hittade några hus och jag frågade om vägen till staden vi kom ifrån, men fick höra att det var närmare till grannstaden än tillbaka.

Vi promenerade en km träffade på en cyklist och fick veta att vi var på väg åt fel håll. Därefter tog det ca 45 minuter innan jag satt på pendeltåget på väg hem. Jag var helt slut och de där 4 timmarna kommer jag aldrig att få tillbaka.

Konklusion
Jag tycker absolut att man ska vara på alerten när det gäller att hitta personer som man kan ha ett utbyte med, men var selektiv och lite till magkänslan så slipper du få blöta skor och en alldeles för lång promenad.

2007-10-23

Min marknad och mina kunder

Detta är också en viktig del inför att starta eget. Att säga att "alla är mina kunder" funkar inte, för denna utopi existerar inte. För att du ska uppnå bra resultat så måste du identifiera din marknad och dina kunder.

Hur ser din typkund ut och var finns den?
Var finns kunden geografiskt? Är dina kunder privatpersoner, kommunen eller företag? Är det ungdomar, vuxna eller pensionärer? Kvinnor, män eller båda?

Hur stor är den totala marknaden?
Hur mycket omsätter din bransch i ditt geografiska område? Hur ser konkurrensen ut? Hur många procent av marknaden kan du uppnå?

Hur skall du nå din marknad?
Ska du jobba med personlig försäljning, annonsering eller andra metoder?

Kan du paketera dina tjänster/produkter
Vad gör dina konkurrenter rätt och vad gör de fel? Analysera detta innan du bestämmer dig för hur din verksamhet ska se ut. Kan du presentera och leverera dina tjänster/produkter på ett bättre sätt än konkurrenterna?

Hur betalar kunderna?
Är det kontant, tio eller trettio dagar? Detta är viktigt för din likviditet (dina tillgångar som snabbt kan användas till betalning eller investering) och planeringen kring denna.

Hur mycket och hur ofta köper kunden?
Hur köptrogen är dina kunder? Finns det säsongsvariationer i din bransch?

När du fått en överblick på allt detta så kan du avgöra vad du ska satsa på i din marknadsföring och när du ska exempelvis annonsera. Du får även kolla på dina konkurrenter och vad du ska göra för att lyckas ta dig in på marknaden samt hur du ska locka kunder till dig.

Jag som egen företagare

Jag anser alltid att det är bra att skriva ner saker när jag håller på att förbered något viktigt som t ex att bli egen företagare.

Erfarenheter från braschen och som företagare
I förberedelsearbetet bör du se över vilka erfarenheter du har av braschen. De flesta som startar ett nytt företag har jobbat några år i braschen. Om du däremot startar inom en ny bransch måste du övertyga andra om ditt kunnande.

Har du drivit företag tidigare? Han någon annan i din närhet gjort det? Beskriv dina erfarenheter.

Privatekonomi och hemmaförhållande
Om du har stora lån sedan tidigare bör du ordna få fram riskkapitalet (dvs startkapitalet) själv för att kunna få lån från banken. Hur mycket vågar eller kan du riskera du privatekonomi.

Har du någon som backar upp dig på hemmaplan, någon som du kan prata med vid eventuella motgångar?

Personliga egenskaper
Vilka personliga egenskaper ska man besitta som egen företagare? Har du dessa?

Ditt personliga nätverk
Hur ser ditt nätverk ut? Lista gärna dessa.

Kopplingen mellan dig och affärsidén
Vad finns det för koppling mellan dig och affärsidén? Har du en förmåga att sälja dig och dina tjänster? Om inte du - vem och varför?

Attt fundera på allt detta är bra för att du ska kunna identifiera vem du är som egen företagare just nu. Detta kan du, om du vill, förändra genom nya kunskaper och erfarenheter från ditt företagande.

2007-10-22

Att skapa affärsplanen inför starten

När du är på väg att starta eget behöver du naturligtvis en affärsplan. En affärsplan innehåller vanligtvis dessa delar:
  1. Affärsidé - beskrivning av vad ditt företag ska tjäna pengar på.
  2. Jag som nyföretagare - Tidigare erfarenheter, privata situation, ditt nätverk osv.
  3. Min marknad & mina kunder - Dina säkra kunder, hur stor är den totala marknaden etc.
  4. Marknadsföring, reklam & försäljning - Vilka är dina metoder?
  5. Administration, avtal, försäkringar samt allt praktiskt - Vem sköter vad?
  6. Mitt nätverk - vem gör vad?
  7. Företagsform och etableringshinder - Fördelar, nackdelar och syn på dessa.
  8. Ekonomi, likviditets- och resultatbudget samt finansiering - Att göra en uppskattning.
  9. Startbeslut och tidplan - funkar affärsidén och när ska jag i så fall starta.
  10. Styrke- och svaghetsanalys
Förberedelser är alltid bra och viktiga. Hur viktiga de är beror naturligtvis på hur mycket pengar som du behöver låna och investera. Själv kände jag att jag kunde starta ganska snabbt då jag inte behövde låna några pengar och det kostade inte mycket att dra igång verksamheten (dessutom jobbade jag heltid när jag drog igång).

Jag kommer att skriva inlägg om samtliga dessa punkter och länka härifrån. Hoppas att du har nytta av dem inför dina förberedelser.

2007-10-20

Formulera affärsidén

När du har listat ut vad det är du vill syssla med så är det dags att formulera din affärsidé. Det kanske låter enkelt, men jag kan intyga att det kräver en del ansträning.

Affärsidén omfattas av följande delar;
  1. Företagets arbetsnamn (om du inte redan fattat ett slutgiltigt beslut)
  2. Bransch (detta ska sedan registreras hos Bolagsverket)
  3. Tjänster/produkter (vad erbjuder du för något?)
  4. Målformulering (detta är kärnan, din affärsidé beskriven i en eller två meningar. Vad är det företaget ska tjäna pengar på?)
Som exempel lyder min affärsidé som följer; "Jag levererar bra hemsidor och placeringar på Google till förmånliga priser".

Förklara din affärsidé för andra personer, förstår de vad det innebär? Var inte rädd för att revidera din affärsidé (jag gjorde det själv några ggr).

2007-10-18

Starta eget mässan dag 2

Denna dag skulle mer handla om seminarier än igår. Så var det tänkt i alla fall. Jag kom in sent, hade bokat ett med möte en grupp entrepenörer (som blev försenat).

Men det gjorde inte något då jag träffade på Lotta Schelin. Lotta är forward i dam fotbollslandslaget. Vi pratade en stund (hon var schysst) och idrottsnörd som jag är så tyckte jag att det var skitkul.

Sedan var det dags för första seminariet. Yanick Tregaro (tränare till Christian Olsson, Kajsa Bergqvist & Emma Green) föreläste om att prestera. Tyvärr var föreläsningen lite ostrukturerad och han kom aldrig riktigt till någon punchline, men några vettiga saker sa han iaf. Naturligtvis blev jag gladare när jag märkte att Emma Green satt i publiken. Storslam på idrottssidan med andra ord :)

Minglade med en del företagare och bytte några visitkort, men företagsmässigt gav inte denna dag så särskilt mycket. Får se om morgondagen blir bättre...

2007-10-17

Starta eget mässan dag 1

Idag var den första dagen av tre. Min första reaktion när jag kom fram till fallen där mässan skulle vara var besvikelse. Jag trodde att mässan skulle vara större och vara fler företag som var intresserad av att skapa nya kontakter inte bara ragga kunder.

Jag deltog i två seminarier en om e-handel och en om hur man kan starta en webbbutik. Seminarierna var sisådär, jag fick några idéer, men så speciella var de inte.

Men desto bättre var det med minglandet. Jag går helt enkelt fram till de montrar som jag tycker verkar vara intressanta och så börjar jag prata. Jag tror inte jag hittade några nya kunder, men jag tror att lyckats få några besökare till min sida, Levlivet.nu, som handlar om upplevelser & bra presenter i Stockholm.

När jag lämnade mässan så delade ut flygblad om Levlivet.nu. Jag har inte prövat den marknadsföringsmetoden tidigare och det ska bli intressant att se resultatet av denna. Den är bra att prova alla olika metoder och flygblad kan vara ett alternativ om man inte har så mycket pengar att invester.

Undrar hur morgondagen kommer att vara.

2007-10-16

Mässa om Eget företag

Jag tycker att det är viktigt att lämna sin egen "miljö" för att träffa nya människor och bli exponerad till nya idéer. Därför ska jag imorgon besöka en mässa för eget företag.

Den pågår 17-19 oktober och jag har för avsikt att närvara alla dagarna. Jag kommer att blogga efter varje avslutad dag.

Mässor är dessutom ett bra tillfälle att träffa nya kunder. Många mässor är gratis eller väldigt billiga att besöka och därför en bra investering. Många av utställarna och en del av besökarna är ju där för att göra affärer.

Vi kanske ses där?!

2007-10-14

Hjälp när du ska starta eget

Även om det är du själv som ska dra det tunga lasset när du startar eget så tycker jag inte att du ska jobba ensam.

När du börjar fundera på allt som måste förberedas så kan du få bra stöd av Nyföretagarcentrum. "Nyföretagarcentrum är en näringslivsdriven stiftelse som har syftet att stimulera entreprenörskap och framväxten av livskraftiga nya företag". Detta kan utläsas på deras hemsida, titta om de finns i den stad där du bor.

Jag har själv varit i kontakt med dem i Södertälje. De är väldigt trevliga, men var beredd på att de är till hjälp med att peka ut saker och tyvärr inte att coacha dig vidare i dina funderingar.

Hör efter med din lokala arbetsförmedling om de har någon starta eget kurs som du kan gå på (endast för arbetslösa tror jag) eller om kommunen har någon stöttning inom området.

Jag deltog i en starta eget kurs i Nyköping och även om det dröjde 2 år innan jag drog igång verksamheten så har jag haft bra nytta av detta.

2007-10-12

Undersöka marknaden och konkurrensen

I samband med att du letar efter din affärsidé måste du även undersöka om den är realistisk.

Fråga om idén
Börja med att kolla om det finns någon efterfråga på din produkt/tjänst. Jag diskuterade min idé med alla kompisar som orkade lyssna för att få en första respons. Sedan föreslår jag att du pratar med de som kan vara potentiella kunder (att identifiera din målgrupp är också viktigt) för att höra vad de tycker. Det kan vara oroligt att lämna ut sin affärsidé sådär, men chansen att någon skulle vilja/orka sno den och hinna före dig är minimal.

Trender
Du kan även läsa bloggar om trender för att kolla om ditt område är i ropet eller om det har tendeser att bli. Googla på affärstrender och dina "nyckelord" för att se vad som står skrivet om detta. Du kan även kolla på vilka sökord som ökar respektive minskar på google trends.

Konkurrensen
Nu är dags att ta reda på hur många konkurrenter du har. Du kan leta efter dem på eniro.se eller hitta.se (det finns massor med företagskataloger men dessa är de två största) för att se vad dina konkurrenter heter och kanske komma åt att titta på deras hemsida. Googla på de konkurrenter som du inte hittar hemsida till.

Beslutdags
När du har hört vad din målgrupp har att säga, spanat efter trender och kontrollerat konkurrensen så är det dags att fatta beslut om att gå vidare med din affärsidé.

2007-10-09

Tips för att komma på affärsidé

I mitt förra inlägg skrev jag om hur jag kom fram till min affärsidé. Det kan tyckas att det var en tillfällighet, men eftersom jag var på hugget att hitta en idé så missade jag inte den när jag fick syn på den.

Vet du vad du vill göra och vad du tycker är intressant och spännande så tycker jag att du ska börja undersöka detta område. Det behöver inte nödvändigtvis vara i ett område som du har mycket erfarenhet som du hittar din affärsidé. Jag hade ingen direkt erfarenhet av internetmarknadsföring och valde ändå att satsa på det. Men jag har jobbat hårt och anser att du bör ha en fallenhet för det du ska syssla med.

När du hittat ditt område så är det dags att börja titta efter din idé. Du kan;
  1. Hitta på något helt nytt
  2. Ta en befintlig idé och hitta ett helt nytt sätt att använda det på (ex. hemkörning av varmkorv med bröd)
  3. Hitta ett område/idé som inte är så hårt konkurrensutsatt
  4. Hitta en idé som du kan göra bättre än dina konkurrenter
Jag tror att många avstår från att starta eget eftersom de anser att deras affärsidén inte är helt unik. Detta är inte nödvändigt, men det är klart att ju färre konkurrenter du har desto större chans har du att lyckas (fast detta är naturligtvis inte den enda faktor).

Lycka till med jakten på idéer!

2007-10-08

Från vilja till affärsidé

Vilja
Tyvärr räcker det inte enbart med att ha en vilja till att starta eget företag. Du måste även ha en affärsidé.

Jag kan inte påstå direkt att jag letade efter en affärsidé, men jag tror att eftersom jag ändå var sugen så var jag mer på alerten när informationen uppenbarade sig.

Jag skulle köpa en bröllopspresent till två nära kompisar som gifte sig i september förra året. Det är alltid svårt för mig att komma på vad jag ska köpa i såna här läget. Lyckligtvis kom jag på att det är inne med upplevelsepresenter.

Marknadsundersökning
Jag började leta aktivit på nätet och det var ett företag som var ständigt återkommande, men jag lade inte märkte till några andra. Där hade jag gjort min första undersökning av marknaden även fast jag inte var medveten om den just då.

Det jag även noterade var att detta företag enbart sålde presentkort från sin sajt. Jag visste att upplevelsen var i Stockholm, men inte var. Det är en väldig skillnad om den är i Märsta eller Södertälje. Företaget som levererar upplevelsen kanske har dåligt omdömme från din bästa kompis, vill du verkligen dit då? Och kunde du ha fått mer valuta för pengarna om du gått till en konkurrent?

Affärsidé
Det var då min affärsidé föddes. Jag ville skapa en sajt som var en portal för aktiviteter & upplevelser i Stockholm. På denna sajt ska besökarna kunna gå in på olika kategorier och få inspiration till aktiviteter som de vill göra själva eller till presenter åt andra.

Min affärsidé att marknadsföra upplevelserpresenter är inte ny, men upplägget där jag presenterar ett smörgåsbord för kunder är det. Jag säljer annonsplatser till företag och besökarna har möjlighet att välja var, när och hur mycket upplevelsen får kosta.

I nästa blogginlägg ger jag några tips om vägen från vilja till affärsidé

2007-10-05

Första tanken

Jag tror att det är ganska många som någon gång funderar på att starta eget. För min egen del tror jag att tanken dök upp när jag var 20 år (är nu 28).

Just då pluggade jag på högskola och ägnade all min tid åt det (och att träna samt den sociala biten). Såhär i efterhand känner jag att den perioden hade varit helt perfekt för en uppstart av ett företag. Jag hade min ekonomi tryggad via lånen från CSN och hade (för det mesta) tid över att ägna mig åt sådant.

Jag skulle kunna testa mig fram, det hade inte gjort så mycket om det inte fungerat för man går ju trots allt i skolan för att lära sig.

Jag vill verkligen uppmuntra alla som studerar på högskola (gymnasiet också) att pröva sina idéer. Det är inte så svårt att starta själva företaget och det behöver inte kosta så mycket heller (jag spenderade 6000 kr första halvåret på mitt företag), men tyvärr kräver det lite mer att hålla igång det (ex. bokföringen). Men jag tycker inte att man ska oroa sig för mycket kring det, du lär dig efterhand.

Våga satsa! Du kommer inte att ångra dig.