2008-02-26

Guldpennan och dra åt helvete-kapital

Ett av de starkaste intrycken igår var när jag, för första gången, höll en guldpenna i min hand.

Nu tillhörde inte pennan mig utan Eva Hallgren ägaren av Heartstore of Sweden.

Hon föreläste för oss i Flen där det pågick en kick-off för deltagare (mentorer & adepter) i ALMIs mentorprogram.

Eva Hallgren har tidigare, framgångsrikt, drivit Båsenberga Konferensgård men driver numer två Heartstores, en i Stockholm och en i Göteborg.

Eva är en väldigt duktig föreläsare och hon berättade om sin syn på företagande, kundvård och tron på sig själv och sin idé. Det var en energiinjektion som jag verkligen behövde just då.

Det var tre saker som verkligen gjorde intryck på mig under föreläsningen. Många företagare har svårt att ta ordentligt betalt. Du behöver kunna detta för att kunna generera ett bra "Dra åt helvete-kapital". Dra åt helvete-kapital är en ekonomisk buffert som gör det möjligt att avstå de affärer som inte känns rätt, ex kunder med tvivelaktiga ideologier och dylikt.

Kundandelar är en term som Eva förespråkade. Det vill säga hur mycket av kundens affärer du har. Ett exempel är om kunden förlägger alla sina konferenser på din kursgård så har du 100% av kundandelarna hos denna kund.

Sedan har vi naturligtvis guldpennan. Eva hade med sig en guldpennan som hon vunnit i en tävling som posten arrangerat. Hon skickade den runt så alla fick känna på den. Vare sig Eva gjorde detta medvetet eller ej så är det ett väldigt bra sätt att få folk att komma ihåg föreläsningen.

En väldigt bra kväll, trevligt med inspiration och bra för affärerna att nätverka.

Inga kommentarer: