2008-04-21

Gratis affärsidé: e-butik

Detta är min första affärsidé som jag kommer att ge bort till den som är intresserad. Troligtvis så kommer det att bli fler längre fram.

E-butik med enbart rättvisemärkt sortiment
Det finns några webbshoppar som har enstaka rättvisemärkta produkter, men mig veteligen som finns det ingen som enbart har rättvisemärkta varor.

Jag tror att det finns en efterfrågan då medvetenheten kring rättvisemärkning har ökat. Dessutom tror jag att det är lättare att få medial uppmärksamhet samt spontana länkarna från bloggare osv.

Jag har tidigare gjort en checklista för att starta e-butik som du kan läsa om du funderar mer på webbshop.

Ett problem kan vara att hitta en grossist. Tyvärr så har e-butiker fått dåligt ett dåligt rykte, så det kan bli ett jobb i sig att bearbeta en grossist. Exempel på grossister är;
  • The House of Fair Trade
  • Kung Markatta
  • Världsbutikerna
Jag hade en tanke att slippa ha ett lager hemma hos mig. Då skulle jag istället lägga över hanteringen av varorna på grossiterna, dvs när en beställning kom in till mig så skickade jag den vidare till grossisten som paketerade den och skickade den till kund. Vinsten blir mindre än om du hade haft lager hemma, men risken är också mindre.

En annan möjlighet är att hitta en återförsäljare (eller flera) som du gör en (som ovan nämda) deal med.

Mer om rättvisemärkningen du kan läsa på deras hemsida Fair trade.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra idé!

Tänkte tipsa alla som är intresserade av att testa idén om var de kan hitta en gratis webshop (http://www.WebshopOnline.se).

Mycket nöje!