2008-04-27

Casual friday

Fredagen (25/4) en dag där jobb mötte nöje
Det går faktiskt att förena nytte med nöje, vilket jag, Andreas, Marcus och Niklas gjorde. Vi var och lunchade och satte oss sedan i solen för att dricka en öl.

Vi är alla internetmarknadsförare och naturligtvis handlade det mest om det. Men semesterplaner och framtidsdrömmar avhandlades naturligtvis också. Niklas har e-butik där han säljer kolgrillar, Marcus driver sin egen firma som internetmarknadsförare och Andreas har en webbbyrå.

Lite senare på dagen dök även Andreas arbetskollega, Jakob, upp.

Det är väldigt nyttigt med såna här träffar, då vi hittar samarbets- möjligheter, kan utbyta erfarenheter (vilket kan spara flera timmar eget arbete) och mycket annat.

Utöver det så hade vi riktigt roligt. Nätverkande är alltid nyttigt.

Andreas har också bloggat om denna casual friday och han har fler bilder än jag.

Fr. v. Andreas, Jakob, Marcus & Niklas

2008-04-24

Hur är det att vara entrepenör?

Detta är en fråga som är svår att svara på, speciellt till en person som aldrig varit det själv.

Christian Rudolf försöker sig på detta i sitt inlägg "att uppleva entrepenörskap utan att vara entrepenör..."

Skulle jag försöka mig på detta så skulle jag kunna använda många ord. Glädje att får göra något jag älskar, förhoppningar när jag skickar iväg en offert, nervositeten när jag sitter i ett möte med en kund, oron att inte inkomsterna blir tillräckligt stora för att jag ska kunna försörja mig, uppgivenheten...är det verkligen värt att kämpa för detta, sömlösheten då jag undrar om jag klarar denna deadline...

Man ska tåla en hel del om man ska kunna hantera detta.

Christian Rudolf plockade fram en film som jag tycker verkligen fångar entrepenörsskapet. En härlig film som ändå är lite sorgsen.

2008-04-23

Avdragslexikon

Jag hittades nyss en tävling som jag verkligen känner att jag måste delta i. Det är en tävling som arrangeras av Andreas Bard tillsammans med Avdragslexikon.se.

Det går ut på att jag ska länka till dessa båda sajter (som jag gjort ovan) samt att motivera varför just du ska vinna avdragslexikonet. När du bloggat om detta så ska kontakta Andreas och berätta var han kan hitta bloggposten. Mer om tävlingen kan du läsa här.

Varför ska jag vinna boken?
Jag har ett väldigt stort behov av den. Detta är första gången jag deklarerar och då mitt företag börjar ta fart så är det mycket mer regler kring bokföringen som jag behöver hålla reda på.

Jag har inte råd med någon revisor (eller motsvarande). *snyfthistorian*

Dessutom behöver jag fler schyssta böcker som fyller ut min bokhylla på kontoret. En välfylld bokhylla kan göra ett bättre intryck när jag besök av kunder än en halvtom.

Detta är varför jag ska vinna.

P.S.
Om det är en bra bok så lär jag nämna den i en massa blogginlägg
D.S.

2008-04-21

Gratis affärsidé: e-butik

Detta är min första affärsidé som jag kommer att ge bort till den som är intresserad. Troligtvis så kommer det att bli fler längre fram.

E-butik med enbart rättvisemärkt sortiment
Det finns några webbshoppar som har enstaka rättvisemärkta produkter, men mig veteligen som finns det ingen som enbart har rättvisemärkta varor.

Jag tror att det finns en efterfrågan då medvetenheten kring rättvisemärkning har ökat. Dessutom tror jag att det är lättare att få medial uppmärksamhet samt spontana länkarna från bloggare osv.

Jag har tidigare gjort en checklista för att starta e-butik som du kan läsa om du funderar mer på webbshop.

Ett problem kan vara att hitta en grossist. Tyvärr så har e-butiker fått dåligt ett dåligt rykte, så det kan bli ett jobb i sig att bearbeta en grossist. Exempel på grossister är;
  • The House of Fair Trade
  • Kung Markatta
  • Världsbutikerna
Jag hade en tanke att slippa ha ett lager hemma hos mig. Då skulle jag istället lägga över hanteringen av varorna på grossiterna, dvs när en beställning kom in till mig så skickade jag den vidare till grossisten som paketerade den och skickade den till kund. Vinsten blir mindre än om du hade haft lager hemma, men risken är också mindre.

En annan möjlighet är att hitta en återförsäljare (eller flera) som du gör en (som ovan nämda) deal med.

Mer om rättvisemärkningen du kan läsa på deras hemsida Fair trade.

2008-04-19

Kampen mot Nazismen i Nyköping

Jag har tidigare skrivit om Nyköping och att varje lördag samlas folk på torget för att skramla nycklar i en manifestation mot nazismen.

Jag "skojade" lite att nazism var grund för kommersialism, dvs att företag passade på att nyttja det faktum att så mycket folk samlas på torget.

Idag tyckte jag dock att ett företag gått över gränsen. Det var en bilhandlare (tänker inte säga vilken, för de ska inte få mer reklam) som hade skaffat en plats på torget och parkerat en ny bil, mitt där manifestationen utspelades.

Måste säga att jag är besviken på dem. Tycker inte om det, även fast jag är företagare själv.

Men jag tycker att det är bra att det fortfarande samlas mycket folk som skramlar nycklar

Fattigdom hör hemma på museum

Muhammad Yunus är på besök i Sverigeoch besökte i morse Nyhetsmorgon, TV4.

Muhammad Yunus vann Nobels fredspris 2006 för sitt engagemang i Bangladesh och skapandet av microkreditkonceptet. Mikrolån innebär att du lånar ut små belopp och främst är det lån till tredje världen. Ett exempel är att pengar lånas ut och låntagaren köper en mobiltelefon. Sedan hyr låntagaren ut mobiltelefonen för att kunna amortera lånet.

Muhammad Yunus startade Grameen Bank som lånar ut pengar till fattiga människor utan att kräva säkerhet. Muhammad menar att det inte är de fattiga människorna som skapat fattigdomen utan systemet. Och alla kan vara med och förändra det systemet. "Fattigdom hör hemma på museum", säger Muhammad.

I Sverige
I Sverige så har Muhammad Yunus agerande inspirerat till Kakbankens skapande. Kakbanken har som koncept att vänner samlas en gång i månaden, äter kakor och investerar i mikrolån. I Skrivande stund finns kakbanken i fem städer, men du har också möjligheten att starta kakbanken i din stad.

Fler personer har blivit inspirerade av Muhammad Yunus, bland dem Bill Gates. Jag hoppas att fler personer i västvärlden involverar sig i detta. Det handlar inte om mycket pengar för oss, men det kan göra en väldigt stor skillnad för låntagaren.

2008-04-16

Besöksrekord på bloggen!


I söndags blev det besöksrekord då bloggen för första gången gick över 100-strecket och landade på totalt 116 unika besökare!

Att det sker på söndag kan te sig märkligt, men om man vet vad som skedde på lördagen så är det inte så konstigt.

På lördagen 12 april genomfördes årets första SEO-forumträff. Jag bloggade om detta evenemang och lade upp det på Pusha.se. Jag lade även upp länken till blogginlägget på seo-forum.se. Till denna ekvation kan man lägga att många av de trevliga personerna jag mötte på forumträffen bloggade om mig och min blogg eller länkade till den eftersom jag skrivit om träffen.

Sedan har jag de inlägg som alltid drivit in lite besökare och dessa handlar om gratis bokföringsprogram samt en checklista för e-butik.

Tack till alla som bidragit till denna "milstolpe" :) Nästa mål är att nå 200 unika besökare på en dag.

2008-04-15

Sparar du i aktiefonder?

I början av året så sparade svenskarna ca 1000 miljarder placerade i aktiefonder.

Under mars månad har ca 9,1 miljarder tagits ut och totalt detta år ca 29 miljarder.

- Det är inte konstigt att folk fortsätter att sälja aktiefonder, det var ingen överraskning för oss med tanke på att oron på finansmarknaderna inte är över, säger Pia Nilsson, vd för Fondbolagens förening.

Orosmolnen, ex nedgången på den amerikanska marknaden, gör att spararna nu tar ut sina sina vinster för säkerhets skull.

- Men jag hoppas att spararna snart bedömer att det är läge att gå in igen, säger Pia Nilsson.

- Det är mörka rubriker som skrämmer, trots att börsen är upp. Spararna är i ett vakum och säljer för säkerhet skull. Det märks inte minst i att svenskarna säljer nästan alla fonder, från aktiefonder till blandfonder, fond-i-fonder och korta räntefonder, säger Claes Hemberg, Sparekonom.

Så om du sparar i aktiefonder så kan du välja mellan att se sparandet långsiktigt och låta dem ligga kvar och sedan vänta på att de ska gå upp igen eller att plocka ut och investera i nya.

Jag har funderat på att köpa fonder, men jag väljer att avvakta i väntan på att den amerikanska marknaden ska vända uppåt igen.

Källa: e24.se

2008-04-13

SEO forumträff i Stockholm

Igår (12/4) i Stockholm hölls årets första SEO forumträff. SEO står för sökmotoroptimering, och handlar om att arbeta med sökmotorer för exempelvis ranka högt på nyckelord.

Dagen började med mingel och det var kul att få träffa gamla bekanta samt nya som jag tidigare bara chatta eller mejlat med. Här är en film från minglet från Nikkes Bambuser.

Den första föreläsningen handlade om Resultatbaserad sökmotoroptimering. Föreläsare var Nikke Lindqvist som arbetar på Agent Interactive (Nikkes blogg). Nikke pratade om olika definitioner av resultat samt om vad sökarna har för syfte med att använda sökmotorer.


Sedan var det dags för Markus Jalmerot (relevansanalys) som pratade om Domänstrategi & marknadsföring utifrån sökmotoroptimering. Det var väldigt intressant att höra om snappback och fördelarna med att köpa "begangnade" domäner. Markus föreläsning finns på film här. Jag pratade lite med Markus efteråt om hans nya sajt som du kan hitta alla typer av lokaler att hyra.

Planen var sedan att Johanna Ögren & Karin Adelsköld från Presskom PR skulle berätta hur du via PR kan marknadsföra din blogg/sajt effektivt. Tyvärr hade de halsfluss och var tvunga att ställa. Mycket synd tycker jag, för detta var var en av de föreläsningar som jag verkligen såg fram emot.

Nästa föreläsare var Christian Rudolf (Disruptive.nu) som pratade om Startup och internetentreprenörskap. En väldigt intressant föreläsning där fokus var på Christians syn på företagande samt affärsidéer. Han var en smärtsamt uppriktig person, vilket jag uppskattar. Föreläsningen finns att titta på här.

Sedan var det dags för mingel igen. Markus Westerberg (hans blogg) har lagt en video på youtube från forumträffen. Det finns även bilder på Markus Flickrkonto.



Sedan hade Peder Molin tillsammans med sin kollega Herbert Gaugl arrangerat en liten vinprovning. Eftersom jag är väldigt okunnig så lärde jag mig väldigt mycket. Exempelvis att man ska snurra vinet först, sedan dofta. Efter det ska man ta en klunk låta den ligga kvar i munnen, dra in luft och sedan svälja vinet. Det var en ny smakupplevelse.

Efter det var det mat, öl/vin och ännu mer mingel. En väldigt lyckad tillställning och jag ser verkligen fram emot nästa träff redan nu.

Arrangörer för träffen var Peder Molin (Teamwinemaster), Simon Sunden (Join Simon), Per Gustafsson (Webmoney) samt att Svensk Internetrekrytering AB sponsrade träffen. Tack för det fina arrangemanget.

Andra som bloggat om forumträffen:
Mattias Nyberg - Fullträffen
Niklas Olsson - SEO forumträff 2008
Andreas Bard - Ett fylleslag
Marcus Westerberg - Lyckad SEO-forumträff
Markus Jalmerot - SEO-forumträffen
Peder Molin - SEO-träff 2008
Peter Larsson - Givande SEO-träff i Stockholm

2008-04-09

Dra du nytta av uthållighetseffekten?

Om du väljer, i ditt företagande, att ägna dig enbart åt de marknadsföringsaktiviter som du är bra på, så tillförs din marknadsföring något väldigt viktigt, nämligen uthållighet.

Det blir lätt att man sprider sin ansträngningar åt en massa olika håll, annonserar, ställer ut på mässa, skriver insändare, nätverkar osv. Välj istället att ex. enbart nätverka, samt att följa upp detta. Då hörs ditt namn i samma kretsar upprepat och folk börjar komma ihåg dig, det händer att de skickar dig referenser osv. Men för att uppnå detta så krävs det en insats.

När du börjar gå målmedvetet i en specifik riktning så börjar saker hända. En person som du hade kontakt med för tre månader sedan hör plötsligt av sig och vill göra affärer. Du får en mycket intressant referens från en person vars namn du inte känner igen.

Dessa händelser är inte tillfälligheter. Det finns ett samband mellan nivån av dina ansträngningar och det resultat du får (även fast det ibland inte ser ut att ha med dina ansträngningar att göra alls).

Detta fenomen kallas för uthållighetseffekten. Om du konsekvent besöker ett nätverksmöte varje vecka så kommer du att få kunder. Kunderna kanske inte är de som var med på mötet utan bekanta och/eller kollegor till mötesdeltagarna.

Så beskriver C.J. Hayden detta fenomen i hennes bok; Get Clients Now! (Haydens hemsida; www.getclientsnow.com).

Jag tycker att Hayden har en poäng i det som hon skriver och jag håller med i att man inte ska vara för spretig i sitt marknadsföringsarbete.

Men det som man bör se upp med i att välja en specifik marknadsföringsmetod är;
  • Når man sin målgrupp genom den metod du väljer/är bäst på?
  • Finns det tillräckligt stort underlag (dvs potentiella kunder)
  • Är den kostnadseffektiv? (att nätverka är gratis, men ger det tillräckligt mycket resultat för att vara lönande?)