2011-10-25

Jag trodde jag hade slutat köpa domäner

Jag har tidigare varit en domän-junkie, dvs att jag tyckte det var grymt roligt att registrera domäner. Det var inte några få domäner heller, vi snackar 200-300 st.

Det var så spännande att tänka på potentialen för dessa sajter, vad mycket bra grejer jag skulle göra och vad mycket pengar jag skulle tjäna.

Vad tror du händer när man registrerar så många domäner och är heltidsanställd (jag var det då för några år sedan)? Precis, du hinner aldrig skapa lika många sajter som du registrerar och dessa läggs på hög.

En vän sa till mig att en outvecklad domän är en kostnad oavsett hur bra namnet är, vilket han har helt rätt i.

För ca 1,5 år sedan började jag mer aktivt att rensa ut mitt domäninnehav. Sälja av vissa, andra släppte jag helt enkelt när det var dags att förnya dem.

Men i somras på #EK11 så fick jag ett "återfall" och började registrera sportdomäner (främst) eftersom jag älskar sport och helst vill jobba med detta.

Några exempel på sportdomäner är Super bowl.nu & World series.nu (jag inte ens följer dessa sporter. Kanske mer otippat är Cheerleading.nu som jag ens är osäker på om jag ska klassa som sport.

Niko som jobbar för mig har en stressboll som han använder för att motverka musarm. Vi satt och snacka om dem en dag och jag fick för mig att kolla om det fanns några sådana lediga. Visst fanns stressbollar.se , .com & .nu lediga och jag registrerade dem omgående.

Totalt har det väl blivit ca 50 st nya domäner sedan i augusti.

Vad är gemensamt för dessa domäner? Det enda är väl egentligen att jag tycker att de är för bra för att ligga lediga. Girighet eller dumhet, men det är mina kriterier för att köpa en domän.

Ha alltid en plan för dina domäner, om det så bara är att sälja dem vidare. Lägg upp ett sista datum när något ska finnas på domänen, annars släpper du den. En domän utan innehåll är bara en kostnad. En domän kostar bara 99 kr/år, men om du sitter på närmare 400 domäner så blir detta istället nästan 40 000 kr/år.

Så tänk dig för innan du registrerar en domän.

Inga kommentarer: