2010-02-18

Varför kommunicerar du inte?

Jag jobbar ganska mycket med att outsourca jobb, jag använder mig av skribenter, designers och kodare... ja egentligen av alla som jag tror kan förbättra mitt företagande.

Jag vill så mycket som möjligt träffa de jag jobbar med ansikte mot ansikte där jag kan få berätta lite om min verksamhet samt om vad jag tycker är viktigt i ett samarbete. Det jag betonar absolut mest är komunikation. Att jag vill att de berättar vad händer i arbetet om det är så bara att det inte hänt något idag utan att det görs imorgon (frekvensen av kommunikation variera beroende på uppdrag).

Trots detta har jag vid flera samarbeten varit tvungna att avsluta dessa just på grund av att den andra parten inte kommunicerar.

Jag förväntar mig inte att mina sammarbetsparnters ska vara galna arbetsnarkomaner som jag, de kan ha sin familj & fritid som prio ett. Helt ok med mig. Det kan hända saker i tillvaron som går det svårt att motivera sig till arbete, sånt kan man inte alltid styra över. Fortfarande helt ok.

Att du inte hör av dig inom en tid som du utlovat för att uppdatera mig är inte ok! Nej, jag vill inte in och micromanage alla detaljer, jag vill bara få en statusuppdatering om det är bara så att du berättar att du inte har något att berätta. Det tar dig 2 minuter att skicka iväg ett mejl eller sms!

För mig är det svårt att förstå denna bristande respekt. Tyvärr har det genomgående varit yngre människor (ca 20 år) som jag varit tvungna att avbryta mina samarbeten med. Nu kan detta vara ett sammanträffande, att det kunde lika gärna varit en 50-åring som också var "ung i sitt företagande", det kan jag inte svara på.

Om du åtar dig ett uppdrag, sköt det snyggt. Jag har varit tvungen att avbryta ett samarbete med skribent som inte hade möjlighet att leverera och denne kan jag tänka mig att anlita igen i framtiden. Varför då? För denne skötte kommunikationen helt rätt, var tydlig och uppriktig. Men de övriga? Nej, inte en chans faktiskt... har inget förtroende för dem eftersom de inte kan kommunicera.

Så jobbar du med kunder, svara alltid så snabbt du har möjlighet till. Även om det är så att du svara att vi ska ta reda på det kunden vill och att vi återkommer om 2 dagar. Det vinner du mycket på.

Inga kommentarer: