Som ett sant fan av James Bond har jag naturligtvis varit och tittat på Skyfall. Daniel Craig passar verkligen bra som Bond. Den enda som jag har haft svårt att acceptera har nog varit Pierce Brosnan.
Men det är inte vem som är min favorit-bond (Roger Moore) som jag ville prata om utan just produktplaceringar i dessa filmer. Alla vet att Bond dricker Martini, skjuter med en Walter PPK och kör en Aston Martin, inget konstigt med det. Sedan finns det en rad outtalade märken som Bond använder sig av, men dessa syns mest i förbifarten.
Det varierar naturligtvis från film till film vilka produkter och hur ofta dessa förekommer. Min kollega Jakob har ett bra exempel i ett inlägg just om produktplacering i Bondfilmer (jag snor denna rakat av):
I James Bonds ”Die another day” från 2002 lyckades man exponera inte mindre än 23 varumärken under 123 minuter, vilket gav filmen öknamnet ”buy another day”.
Jag har full förståelse för varför man väljer James Bond. Filmerna är oftast snygga och vem skulle inte vilja vara lika cool som James Bond? Det kanske du aldrig blir, men om du bär samma klocka som honom så kanske du kommer ett steg närmare ;)
En dag kanske någon av mina företag kan ägna sig åt produktplacering, drömma går ju alltid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar