2008-04-13

SEO forumträff i Stockholm

Igår (12/4) i Stockholm hölls årets första SEO forumträff. SEO står för sökmotoroptimering, och handlar om att arbeta med sökmotorer för exempelvis ranka högt på nyckelord.

Dagen började med mingel och det var kul att få träffa gamla bekanta samt nya som jag tidigare bara chatta eller mejlat med. Här är en film från minglet från Nikkes Bambuser.

Den första föreläsningen handlade om Resultatbaserad sökmotoroptimering. Föreläsare var Nikke Lindqvist som arbetar på Agent Interactive (Nikkes blogg). Nikke pratade om olika definitioner av resultat samt om vad sökarna har för syfte med att använda sökmotorer.


Sedan var det dags för Markus Jalmerot (relevansanalys) som pratade om Domänstrategi & marknadsföring utifrån sökmotoroptimering. Det var väldigt intressant att höra om snappback och fördelarna med att köpa "begangnade" domäner. Markus föreläsning finns på film här. Jag pratade lite med Markus efteråt om hans nya sajt som du kan hitta alla typer av lokaler att hyra.

Planen var sedan att Johanna Ögren & Karin Adelsköld från Presskom PR skulle berätta hur du via PR kan marknadsföra din blogg/sajt effektivt. Tyvärr hade de halsfluss och var tvunga att ställa. Mycket synd tycker jag, för detta var var en av de föreläsningar som jag verkligen såg fram emot.

Nästa föreläsare var Christian Rudolf (Disruptive.nu) som pratade om Startup och internetentreprenörskap. En väldigt intressant föreläsning där fokus var på Christians syn på företagande samt affärsidéer. Han var en smärtsamt uppriktig person, vilket jag uppskattar. Föreläsningen finns att titta på här.

Sedan var det dags för mingel igen. Markus Westerberg (hans blogg) har lagt en video på youtube från forumträffen. Det finns även bilder på Markus Flickrkonto.



Sedan hade Peder Molin tillsammans med sin kollega Herbert Gaugl arrangerat en liten vinprovning. Eftersom jag är väldigt okunnig så lärde jag mig väldigt mycket. Exempelvis att man ska snurra vinet först, sedan dofta. Efter det ska man ta en klunk låta den ligga kvar i munnen, dra in luft och sedan svälja vinet. Det var en ny smakupplevelse.

Efter det var det mat, öl/vin och ännu mer mingel. En väldigt lyckad tillställning och jag ser verkligen fram emot nästa träff redan nu.

Arrangörer för träffen var Peder Molin (Teamwinemaster), Simon Sunden (Join Simon), Per Gustafsson (Webmoney) samt att Svensk Internetrekrytering AB sponsrade träffen. Tack för det fina arrangemanget.

Andra som bloggat om forumträffen:
Mattias Nyberg - Fullträffen
Niklas Olsson - SEO forumträff 2008
Andreas Bard - Ett fylleslag
Marcus Westerberg - Lyckad SEO-forumträff
Markus Jalmerot - SEO-forumträffen
Peder Molin - SEO-träff 2008
Peter Larsson - Givande SEO-träff i Stockholm

2 kommentarer:

Andreas Bard sa...

Det var väldigt kul att träffa dig. Hoppas vi ses snart igen.

Anders G sa...

Tack Andreas, det var kul att träffa dig med. Hör gärna av dig om du är i stan.