2007-10-08

Från vilja till affärsidé

Vilja
Tyvärr räcker det inte enbart med att ha en vilja till att starta eget företag. Du måste även ha en affärsidé.

Jag kan inte påstå direkt att jag letade efter en affärsidé, men jag tror att eftersom jag ändå var sugen så var jag mer på alerten när informationen uppenbarade sig.

Jag skulle köpa en bröllopspresent till två nära kompisar som gifte sig i september förra året. Det är alltid svårt för mig att komma på vad jag ska köpa i såna här läget. Lyckligtvis kom jag på att det är inne med upplevelsepresenter.

Marknadsundersökning
Jag började leta aktivit på nätet och det var ett företag som var ständigt återkommande, men jag lade inte märkte till några andra. Där hade jag gjort min första undersökning av marknaden även fast jag inte var medveten om den just då.

Det jag även noterade var att detta företag enbart sålde presentkort från sin sajt. Jag visste att upplevelsen var i Stockholm, men inte var. Det är en väldig skillnad om den är i Märsta eller Södertälje. Företaget som levererar upplevelsen kanske har dåligt omdömme från din bästa kompis, vill du verkligen dit då? Och kunde du ha fått mer valuta för pengarna om du gått till en konkurrent?

Affärsidé
Det var då min affärsidé föddes. Jag ville skapa en sajt som var en portal för aktiviteter & upplevelser i Stockholm. På denna sajt ska besökarna kunna gå in på olika kategorier och få inspiration till aktiviteter som de vill göra själva eller till presenter åt andra.

Min affärsidé att marknadsföra upplevelserpresenter är inte ny, men upplägget där jag presenterar ett smörgåsbord för kunder är det. Jag säljer annonsplatser till företag och besökarna har möjlighet att välja var, när och hur mycket upplevelsen får kosta.

I nästa blogginlägg ger jag några tips om vägen från vilja till affärsidé

1 kommentar:

Klingen sa...

Skoj att du skaffat blogg...ska se till så du hamnar i min bloggroll!