2007-11-04

Marknadsföring, reklam och försäljning

Hur tänker du arbeta med att marknadsföra ditt företag?
Det finns många olika kanaler och metoder för att visa för dina kunder att du existerar. En hemsida, blogg, direktreklam, säljbrev, annonser, pressmeddelande, mässor osv.

Innan du påbörjar din marknadsföring så ska du ha identfierat din målgrupp för att verkligen kunna fokusera dina ansträningar och investeringar (se min marknad, mina kunder).

Jag riktar mig främst på två områden och det fungerar bra för mig.


Internetmarknadsföring
Eftersom jag jobbar med internetmarknadsföring så är en hemsida ett måste. I de allra flesta fallen skulle jag rekommendera att även du skaffar en. Det finns många företag att välja på, men se upp för rötägg. Jag har sammanställt en lista med saker man bör tänka på innan du anlitar en webbdesigner.

Bloggar
Att blogga inom ditt område är ett bra sätt att skaffa besökare. Bloggar kan du skaffa gratis på ex. wordpress eller blogger. Bloggar är bra eftersom varje inlägg med sitt unika innehåll och bra rubrik hittar google snabbt. Jag har inte jobba något nämnvärt med att få denna blogg att synas men hamnar ändå i topp tio när jag söker på; egen företagare.

Forum & Communitys
Att gå med i ett forum inom området för ditt företagande är ett bra sätt att nätverka och skaffa sig nya kunskaper. Olika communitys är ett annat bra sätt att synas och få uppmärksamhet kring din affärsverksamhet.

Sökmotoroptimering
Att lära sig om sökmotoroptimering (SEO) kan bli väldigt lönsamt. SEO handlar om du arbetar med att få en webbplats att placeras högre i sökresultaten i en sökmotor. Det är tidskrävande, men inte dyrt och något jag kan rekommendera. Även i denna bransch finns det rötägg. Jag har även här gjort en lista om vad du ska tänka på innan du köper sökmotoroptimering.


Nätverkande
Det första jag gjorde var att invetera mitt eget kontaktnätverk och berättade för alla dem vad jag nu arbetade med. Sedan frågade jag de som jag kände tillräckligt väl om de i sin tur kunde presentera mig för några nya kontakter.

Mässor
Jag har besökt mässor (eftersom de flesta är gratis) med visitkortet i högsta hugg och lärt känna en del nya människor där. Jag försöker alltid lyssa in varje kontakt, många försöker jag inte sälja något till, utan jag bruka berätta om min sajt som är en upplevelse i Stockholm. De brukar bli glada när jag berättar om detta, att ragga besökare till den brukar aldrig vara några problem och de kommer dessutom lättare att komma ihåg mig. Jag länkar naturligtvis från min Upplevelsesajt till den som handlar om internetmarknadsföring.

Profesionall courtesy
Jag tror mycket på att dela med mig av mina kunskaper för att skapa en bra kontakt. Om din "kund" redan bestämt sig för att göra sin egen bokföring vinner du inget på att inte svara på dennes frågor. Om du svarar så får du en person som har en positiv bild av dig och kanske anlitar dig vid ett senare tillfälle eller förmedlar din tjänst till en bekant. Amerikanarna kallar detta för "profesionall courtesy" och det är något som jag tycker att borde bli vanligare i Sverige.

Företagsnätverk / företagsförening
Att gå med i en förening eller ett nätverk är ett bra sätt att få nya kontakter och nya kunder. Själv så överväger jag att starta ett eget företagarnätverk. Anledningen till detta är att jag skulle då ha en central roll och då kunna få mest ut av det hela.

Det finns naturligtvis flera sätt att marknadsföra dig på, men dessa är de som jag använder mig av.

Inga kommentarer: